MARANDICE -                 DRESS  TO  EXPRESS
RSS

Recente posts

Ken jij een Stijlstuiteraar?
Lentejassen
Welke outfit draag je best om te gaan solliciteren ?
Topstuk voor de eerste herfstdagen
Platte sandaaltjes...lange benen

Categorie├źn

Accessoires
Anneleen & Margaux
Beauty
Boekenwurm
garderobe Marandice
het zit vanbinnen
I like this !
kleuradvies Marandice
lifestyle
make-up advies Marandice
Personal Shopping
Professional
Shoes !
Styling
styling Marandice
Styling Tips
Mogelijk gemaakt door

Mijn Blog

Kleurige blokken

 
...
Een zomertrend om vrolijk van te worden: colour blocking.
Wie een modemagazine openslaat, kan er niet omheen: de vibrerende kleurcombinaties spatten gewoon van het glossy papier.
 
Ik geloof sterk dat mode in het algemeen en kleurgebruik in het bijzonder een visuele weergave is van een tijdsgeest.
 
Kleuren zijn pure energie, kleuren zijn emotie.  Zowel individuele als collectieve emotie. Ze geven een gevoel van warmte of kilte, van armoede of overvloed.
 
Het modekleurbeeld wordt  niet enkel bepaald door een handvol fashion designers die in een of ander clubje de violen gelijkstemmen, maar is eerder een reflectie van de collectieve stemming in een bepaald tijdperk.
Tijdens de oorlogsjaren (WO II) bijvoorbeeld  zagen we een voornamelijk donker gedempt kleurbeeld. Veel grijs en zwart.  Dit zijn typische kleuren die afschermen, angst en onzekerheid uitstralen.
 
Daar tegenover staat dat men in bepaalde periodes net bewust een levendig kleurgebruik propageert om de somberheid te doorbreken.  Kijk maar naar het kleurbeeld van de jaren dertig.  Geen somber grijs en zwart, maar heldere vibrerende kleuren. 
 
Ook nu geeft dit optimistisch kleurgebruik een duidelijke boodschap: 
Laten we de crisis of althans de gedachte daaraan achter ons laten en weer vol vertrouwen de toekomst tegemoet zien.
 
Hetzelfde fenomeen zagen we bij het aanbreken van het nieuwe millenium.  Daar waar zwart en grijs het modebeeld in de jaren negentig gedomineerd hadden, zien we in 1998 weer levendige kleuren op de catwalk verschijnen, vooral onder impuls van Gucci's Tom Ford. In 2000 bereikt deze kleurexplosie ook het straatbeeld.
 
Ook anno 2011 mogen we ons weer gelukkig prijzen: Kleur alom, en in vrolijk stemmende combinaties.  We zien veel kleur-tegen kleur contrasten, maar ook complementair kleurgebruik.  En ook nu weer bij Gucci (zie foto).
 
De vraag die vele klanten zich stellen, is: 'is dat wel mooi bij mij, die kleurexplosie ?'
Daarover meer in de volgende post.